Mulți numesc Evul
Mediu drept o epocă a întunericului din punct de vedere intelectual. „Divina
Comedie” a fost scrisă între 1300 și 1320 și reflectă exact contrariul
prejudecății enunțate anterior. Nu am citit decât „Infernul” în momentul în
care am început să sintetizez aceste note, dar mi-am dat seama că Dante avea
cunoștințe extrem de bogate de Filozofie, Mitologie, Istorie și Teologie
catolică.
În Prefață și în
notele de subsol am întâlnit de multe ori precizarea că viziunea despre lume a
lui Dante corespunde cunoștințelor epocii respective și că această viziune este
una arhaică, depășită. În viziunea celor din epoca respectivă Pământul se afla în
centrul Universului. În viziunea lui Dante, Infernul se află în centrul Pământului
iar Lucifer se află în centrul Infernului.
Infernul are formă
de pâlnie și este compus din cercuri tot mai strâmte pe măsură ce avansezi de
la margine spre centru. Și suferința este gradată. Cu cât sunt cercurile mai
strâmte, ea este mai intensă. Sursa suferinței pare să fie Lucifer.
În Infern întâlnim
foarte multe personaje cunoscute în Epoca Antică sau în Creștinismul timpuriu
care joacă fie roluri de damnați, fie sunt transformați de Dante în demoni care
au un anumit rol în sistemul de organizare al Infernului. Din a doua categorie
fac parte în general personaje mitologice.
Imaginea care m-a
impresionat cel mai mult a fost cea a ereticilor care sunt închiși în morminte
care sunt permanent cuprinse de flăcări. Cu toate că Dante este catolic, nu
este ipocrit. În Infernul său apar o serie de pontifi despre care se știe că nu
au trăit tocmai în sfințenie. Mai apar și foarte multe personaje care au jucat
un rol însemnat în istoria Florenței, orașul de suflet al autorului.
Cei care suferă cel
mai mult sunt trădătorii. Lucifer îl chinuie personal pe Iuda cu ghiarele sale.
În același ultim cerc de suferință mai sunt prezenți și alți doi trădători
celebrii, Brutus și Casius Longinus, cei care l-au trădat pe Cezar.
Dante îl vede pe
Lucifer ca pe o creatură uriașă, un monstru cu ghiare și aripi de liliac.
Spuneam că este
criticată viziunea cosmică. Ceea ce nu înțeleg editorii și criticii este faptul
că Dante vede totul în spirit, nu în materie. Mi se pare logic ca îngerul căzut
să se afle în centrul Universului a cărui cădere a provocat-o ispitindu-l pe
om. Așa se poate explica de ce răul găsește atâtea porți de a se manifesta în
lume și de ce nu poate fi contrat decât în și prin Jertfa Mântuitorului pe
Cruce urmată de Înviere, ambele rămânând active și continue prin lucrarea
Duhului Sfânt în fiecare din noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu